Glutation i witamina C dożylnie
31 maja 2017
Kroplówka na kaca
10 sierpnia 2017
Pokaż wszystkie

Kroplówka na zmęczenie i stres

Wlew z płynu wieloelektrolitowego z dodatkową porcją magnezu.

 

Kroplówka na zmęczenie i stres?

Niektóre Drip Bary oferują wlewy, mające pomagać w walce ze zmęczeniem, rozdrażnieniem, stresem i ułatwiać zasypianie. Czy taka kroplówka naprawdę działa i co zawiera w swoim składzie? Żeby odpowiedzieć na to pytanie spróbujemy zastanowić się nad tym, co może wywoływać wymienione objawy, z czego to wynika.

 

Za co odpowiada magnez i jego niedobór?

Uczucie przemęczenia i rozdrażnienie, może wynikać np. z niedoboru magnezu w organizmie. Magnez jest niezbędny dla wszystkich żywych komórek, gdzie reguluje funkcję kilkuset enzymów np. tych zaangażowanych w przemiany ATP (przenoszenie energii) i metabolizm materiału genetycznego ( kwasów nukleinowych, DNA i RNA). Jony magnezu regulują czynność nerwów- zapobiegają nadmiernemu wydzielaniu acetylocholiny, która odpowiada za przesyłanie impulsów nerwowych (odwrotnie działa wapń- zwiększa pobudliwość nerwową). Wszystkie komórki organizmu człowieka mogą zawierać ponad 24 gramy magnezu, który jest 11 najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem w naszym organizmie.

Ze względu na zaangażowanie magnezu w wiele procesów biologicznych jego niedobór może mieć ogólny negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Do najczęstszych objawów niedoboru można zaliczyć: drżenie mięśni, uczucie przemęczenia, zaburzenia snu, nerwowość, trudność w koncentracji. Do niedoboru magnezu (hipomagnezemia) może prowadzić uprawianie sportu, duże spożycie kawy lub napojów alkoholowych (stymuluje diurezę- zwiększone wydalenie moczu) oraz złe nawyki żywieniowe.

 

Jakie są źródła magnezu?

Najważniejsza jest zbilansowana dieta. Bogatym źródłem magnezu są zielone części roślin (magnez stanowi część chlorofilu), kakao, orzechy, płatki owsiane. Wchłanianie magnezu z pożywienia zależy od wielu czynników i jest mało wydajne (większą biodostępność wykazują organiczne związki magnezu np. chelaty, woda mineralna zawiera magnez o słabej przyswajalności). Te same mechanizmy odpowiadają za transport jonów magnezu i wapnia. Dlatego produkty bogate w wapń (np. nabiał) osłabiają wchłanianie magnezu w jelitach. Suplementy diety zawierające magnez, często wzbogacane są o witaminę B6,która zwiększa retencję magnezu.

 

Dożylna suplementacja magnezu?

Dieta (naturalne źródła) powinna zaspokajać zapotrzebowanie organizmu na magnez. Jeżeli mimo wszystko nie jest możliwe zapewnienie jego odpowiedniej ilości można pomyśleć o suplementach diety albo terapii dożylnej. Należy jednak pamiętać, że skuteczność preparatów dietetycznych w dużym stopniu zależy od diety. Wlewy oferowane przez tak zwane bary kroplówkowe najczęściej adresowane są dla ludzi zapracowanych i sportowców, których tryb życia utrudnia zapewnienie odpowiedniej ilości magnezu dla organizmu w sposób naturalny. Przyjmowanie wlewów dożylnych pod nadzorem specjalisty jest bezpieczne, jednak ich cena pozostaje dużym minusem. Koszt kroplówki z magnezem w „klinikach kroplówkowych” oscyluje około 100 zł.

 

Co czułem po wlewie dożylnym z magnezu?

Działanie magnezu najczęściej czuję już w trakcie podawania wlewu, robi się ciepło (szczególnie w okolicach krocza). Po zakończeniu kroplówki czuję się odprężony, zrelaksowany. Jeżeli wcześniej odczuwałem zwiększony stres i problemy z zasypianiem to zabieg łagodził ten stan dając uczucie wyciszenia. Ja najchętniej przyjmuję magnez dożylnie w otoczeniu innych elektrolitów np. w płynie wieloelektrolitowym (piję dużo kawy).



Powyższy artykuł ma charakter popularnonaukowy i został napisany przez osobę bez wykształcenia medycznego. Nie może on zastąpić wizyty u lekarza i nie stanowi on porady medycznej.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz